ترس در بازی‌های ویدیویی واژه‌ی غریبی نیست Ø› اما سال بود Ú©Ù‡ هیچ استودیوی معروÙÛŒ به سراغ ساخت یک اثر ترسناک با المان‌های کلاسیک Ù†Ø±ÙØªÙ‡ بود Ø› اما تیم لهستانی Ú©Ù‡ تا پیش تمامی اثارش در ژانر ترس قرار Ù…ÛŒ Ú¯Ø±ÙØªÙ†Ø¯ دست به ریسکی بزرگ زده است.
آخرین ساخته‌ی این استودیو با نام The Medium یک بازی ترسناک وام دار Silent Hill است  که به عنوان اثری Ø§Ù†ØØµØ§Ø±ÛŒ برای Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù… های pc Ùˆ xbox عرضه شده Ùˆ اولین تجربه‌ی Ø§Ù†ØØµØ§Ø±ÛŒ نسل نهم Ù…Ø§ÛŒÚ©Ø±ÙˆØ³Ø§ÙØª نیز به شمار Ù…ÛŒ آید.
برای مشاهده بررسی ویدیویی بازی در یوتوب کلیک کنید
الهام از سایلنت هیل ØŒ وجود مکانیک Dual Reality ØŒ ØØ¶ÙˆØ± Akira YamaokaØŒ خالق موسیقی سری سایلنت هیل Ùˆ Troy BakerØŒ به عنوان صداپیشه، باعث شد تا توجهات زیادی به این بازی جلب شود Ùˆ ØØ§Ù„ا سوال مهم این‌جاست Ú©Ù‡ اولین Ø§Ù†ØØµØ§Ø±ÛŒ Ù…Ø§ÛŒÚ©Ø±ÙˆØ³Ø§ÙØª Ø·ÛŒ نسل نهم تا Ú†Ù‡ اندازه توانسته موÙÙ‚ عمل کند؟
داستان بازی The Medium در اواخر دهه‌ی Û¹Û° میلادی Ø§ØªÙØ§Ù‚ Ù…ÛŒ Ø§ÙØªØ¯Ø› جایی که ماریان (Marianne) تصمیم دارد برای آخرین بار با پدرش Ú©Ù‡ به تازگی Ùوت کرده است وداع کند. در مقدمه‌ی بازی شما متوجه می‌شوید ماریان Medium است Ú©Ù‡ به Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ÛŒ Ú¯ÙØªÙ‡ می‌شود Ú©Ù‡ قدرت ارتباط بین دنیای زندگان Ùˆ مردگان را دارند. چندی پس از آشنایی شما با ماریان ØŒ او تماس مرموزی از شخصی ناشناس به نام توماس Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØª Ù…ÛŒ کند. توماس از ماریان درخواست Ú©Ù…Ú© کرده Ùˆ در انتهای مکالمه از ماریان می‌خواهد برای این موضوع به مکانی با نام Niwa Hotel بیاید. ماریان با تصور به این Ú©Ù‡ این تماس یک مزاØÙ…ت تلÙÙ†ÛŒ است سعی در قطع مکالمه دارد Ú©Ù‡ ناگهان توماس به موضوع عجیبی اشاره می‌کند؛ توماس با بیان این Ú©Ù‡ میداند ماریان یک مدیوم است به او می‌گوید اگر به دنبال  جواب بزرگترین سوال‌هایش در زندگی است باید به Ú©Ù…Ú© توماس برود. ماریان با این تلنگر کنجکاو شده Ùˆ قدم در مسیر مرموز Ùˆ ترسناکی می‌گذارد Ùˆ از همین Ù„ØØ¸Ù‡ ماجرای اصلی Medium آغاز می‌شود.
داستان پردازی عنوان MediumØŒ از تکنیک سوال‌های زنجیره‌ای Ú©Ù…Ú© می‌گیرد تا با پیشروی در داستان ØŒ ذهن مخاطب را بیشتر درگیر ماجرای شخصیت اصلی کند. در طول تجربه‌ی بازی با سوالات مهمی روبرو می‌شویم Ú©Ù‡ با ریتم مشخصی در ذهن ما نقش می‌بندد؛ از جمله سوالات اینکه دختری Ú©Ù‡ در کابوس‌های ماریان کشته می‌شود کیست؟ در هتل نیوا Ú†Ù‡ Ø§ØªÙØ§Ù‚ÛŒ Ø§ÙØªØ§Ø¯Ù‡ است؟ Ùˆ توماس کیست Ùˆ ارتباطش با گذشته‌ی ماریان چیست؟
Ù†ØÙˆÙ‡â€ŒÛŒ پاسخگویی به این سوالات به بهترین Ø´Ú©Ù„ ممکن Ø§ØªÙØ§Ù‚ Ù…ÛŒâ€ŒØ§ÙØªØ¯Ø› برخی از جواب‌ها در قالب قصه‌گویی Ù…ØÛŒØ·ÛŒ با مشاهده‌ی تابلوها ØŒ پیداکردن متن‌ها، صداهای ضبط شده یا نجواهایی Ú©Ù‡ از اجسام توسط قدرت ماورایی ماریان قابل Ùهم است در اختیارتان قرار می‌گیرد. بخشی دیگری از پاسخ‌ها در جریان گیم‌پلی بازی Ùˆ با ØÙ„ معماها به ما داده خواهد شد؛ در واقع طراØÛŒ پازل‌های بازی بخشی از روند قصه‌گویی را به دوش می‌کشند. در نهایت جواب‌های قطعی سوالات هم در نقاط ط٠داخل بازی Ùˆ به صورت کات‌سین، برای ما مشخص خواهند شد. قصه‌گویی در Medium به موارد ذکر شده خلاصه نمی‌شود؛ بازی سعی  می کند  طراØÛŒ مراØÙ„ اش را نیز در خدمت قصه‌گویی قرار دهد. برای مثال می‌توانیم به Niwa Hotel اشاره کنیم. مراØÙ„ در این بخش طوری طراØÛŒ شده‌اند Ú©Ù‡ شما مجبور باشید در سالن‌ها Ùˆ اتاق‌های مخروبه‌ی هتل مدام جا‌به‌جا شوید Ùˆ این جا‌به‌جایی ÙØ±ØµØª مناسبی است تا ناخواسته شاهد مناظر دلخراشی از گذشته‌ی مرموز این هتل روی در Ùˆ دیوار آن باشید؛ گشت Ùˆ گذاری Ú©Ù‡ در این بخش بدون این‌که دیالوگ یا متنی برای شما بازگو کند، داستان قتل عام ÙØ¬ÛŒØ¹ÛŒ Ú©Ù‡ در این هتل Ø§ØªÙØ§Ù‚ Ø§ÙØªØ§Ø¯Ù‡ است را به تصویر می‌کشد.
این Ø§ØØ³Ø§Ø³Ø§Øª به لط٠تصویرسازی دنیای مردگان Ú©Ù‡ با الهام از آثار نقاش لهستانی(Beksinski) به وجود آمده، القای این تاریکی Ùˆ ترس را به بدنه‌ی داستان بازی دوچندان خواهد کرد.
یکی از مهمترین ابزارهای داستان‌پردازی Ùˆ القای ترس در بازی Medium Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از ضمیز ناخوداگاه شماست. این عنوان به Ø¯ÙØ¹Ø§Øª تلاش می‌کند تا با اشاره‌هایی Ú©Ù‡ به عناوین ترسناک Ùˆ معرو٠می‌کند تخم ترس را در ذهنتان بکارد. اگر در طول تجربه‌ی بازی Ø§ØØ³Ø§Ø³ کردید در Syberia قدم می‌زنید، ØØ§Ù„ Ùˆ هوای Silent Hill بر بازی ØÚ©Ù…â€ŒÙØ±Ù…ا شده یا بعضی از مزاØÙ„ یادآور عناوینی چون Resident Evil Ùˆ Blair Witch هستند تعجب نکنید.
گیم‌پلی بازی MediumØŒ خلا٠داستان‌پردازی، روندی سینوسی دارد. برخی از مواقع بسیار خوب Ùˆ در پاره‌ای از اوقات بد عمل می‌کند. با توجه به اینکه ماریان یک مدیوم است ØŒ توانایی ارتباط با دنیای مردگان را دارد. به لط٠Ùن‌آوری به کار Ø±ÙØªÙ‡ در بازی شما توانایی این را دارید تا در هر دو دنیا به صورت هم‌زمان یا جداگانه بازی کنید؛ وجود این قابلیت باعث می‌شود تا در تجربه‌های هم‌زمان تصویر بازی به دو نیمه نقسیم شده Ùˆ تجربه ای نوین را با مخاب بازی به اشتراک بگذارد. دیگر بخش مثبت گیم پلی طراØÛŒ پازل‌های بازی است Ú©Ù‡ تنوع خوبی برخوردار است. پازل‌ها به ØØ¯ÛŒ متنوع هستند Ú©Ù‡ ØØ¯Ø§Ù‚Ù„ با ١٠معمای Ù…ØªÙØ§ÙˆØª در بازی سروکار خواهید داشت. بخش زیادی از این پازل‌ها به صورت همکاری مشترک بین ماریان در دنیای زنده‌ها Ùˆ Ø±ÙˆØ Ù…Ø§Ø±ÛŒØ§Ù† در دنیای مردگان قابل ØÙ„ است. این همکاری به سه صورت Ø§ØªÙØ§Ù‚ Ù…ÛŒâ€ŒØ§ÙØªØ¯. در مدل اول شما باید از بدن اصلی ماریان جدا شده Ùˆ در دنیای مردگان به وسیله‌ی Ø±ÙˆØ Ù…Ø§Ø±ÛŒØ§Ù† به ØÙ„ معماها بپردازید؛ در این ØØ§Ù„ت ماریان در دنیای واقعی غیر قابل کنترل بوده Ùˆ مهمترین المان در ØÙ„ معماها سرعت عمل شماست، چون Ø±ÙˆØ Ù…Ø§Ø±ÛŒØ§Ù† مدت زمان Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒ خارج از بدن ماریان می‌تواند به گشت Ùˆ گذار بپردازد Ùˆ در صورتی Ú©Ù‡ بیش از ØØ¯ خارج از بدن ماریان باشد از بین می‌رود.
نوع دوم این همکاری به صورت هم‌زمان انجام می‌شود. در این ØØ§Ù„ت ØµÙØÙ‡â€ŒÛŒ بازی به دو قسمت تقسیم می‌شود Ùˆ عملکرد هم‌زمان شما در دو دنیا باعث می‌شود، معمای پیش رویتان را ØÙ„ کنید؛ معمای ساعت یا پیانو مثال‌های خوبی از این مدل پازل‌ها هستند.
مدل سوم این پازل‌ها به وسیله‌ی آینه در بازی Ø§ØªÙØ§Ù‚ Ù…ÛŒâ€ŒØ§ÙØªØ¯ Ú©Ù‡ در اواسط بازی با ساز Ùˆ کار آن آشنا خواهید شد. آینه‌ها در بازی به شما اجازه می‌دهند تا بین دو دنیا جا‌به‌جا شوید. شاید بهترین مثال برای این پازل‌ها، معمای خانه‌ی عروسکی است Ú©Ù‡ در اواخر بازی با آن برخورد خواهید داشت.
به طور Ú©Ù„ÛŒ ویژگی Dual Reality نه ظاهر مدیوم را با دیگر اثار ترسناک Ù…ØªÙØ§ÙˆØª کرده بلکه در عمل هم مشخصا موÙÙ‚ ظاهر Ù…ÛŒ شود.
اما همانطور Ú©Ù‡ Ú¯ÙØªÛŒÙ… گیم پلی مدیوم ضع٠ها خاص خودش را هم دارد. یکی از ایرادات موجود در بخش گیم‌پلی مربوط به Tank Control است. تانک کنترل سیستم هدایتی بود Ú©Ù‡ در دهه‌ی نود میلادی در عنا‌وینی چون  Alone in the Dark Resident Evil  و Silent Hill متداول بود Ø› عناوینی Ú©Ù‡ همه بخش ها یا بعضی از بخش های ان ها از دوربین ثابت یا Ø§ØµØ·Ù„Ø§ØØ§ Ùیکسد کمرا بهره Ù…ÛŒ بردند. با اینکه با وجود دوربین ثابت Ùˆ تنک کنترل ØØ³ نوستالژی شما تقویت Ù…ÛŒ شود اما بخش مهمی از ایردات این سبک از بازی ها همچنان در کنترل هم دیده Ù…ÛŒ شود. دیگر مشکل گیم پلی بخش تعقیب Ùˆ گریز بازی بوده Ú©Ù‡ بسیار سطØÛŒ است. با توجه به این‌که شما شانسی برای مبارزه با شخصیت بد داستان یعنی The Maw ندارید، یا باید با سرعت ÙØ±Ø§Ø± کنید یا مخÙیانه او را پشت سر بگذارید. طراØÛŒ ÙØ±Ø§Ø±Ù‡Ø§ بسیار پا Ø§ÙØªØ§Ø¯Ù‡ Ùˆ بدون چالش است Ùˆ به ندرت در ÙØ±Ø§Ø± دچار مشکل خواهید شد. این مشکل عدم چالش در بخش مخÙÛŒ کاری هم ØØ³ Ù…ÛŒ شود تا بدمن اصلی ماجرا در بسیاری از موارد در ترساندن شما شکست بخورد.
در بخش گراÙیک ماجرا Ú©Ù…ÛŒ ÙØ±Ù‚ دارد Ùˆ ØµÙØÙ‡â€ŒÛŒ نمایش دو بخشی(Split Screen) Ú©Ù‡ در بازی مشاهده می‌کنید با تجربیات قبلی شما Ù…ØªÙØ§ÙˆØª است. در عناوین اسپلیت اسکرین یک دنیا دوبار بارگذاری می‌شد اما در این بازی دو دنیای Ù…ØªÙØ§ÙˆØªØŒ به صورت جداگانه بارگذاری می‌شوند. اجسام ØØ§Ø¶Ø± در Ù…ØÛŒØ·ØŒ سایه‌گذاری‌ها، رنگ Ùˆ ØØªÛŒ نورپردازی در دو دنیا در هنگام بارگذاری کاملا Ù…ØªÙØ§ÙˆØª هستند. به واسطه همین ØªÙØ§ÙˆØª SSD نقش ØÛŒØ§ØªÛŒ را Ø§ÛŒÙØ§ کند Ùˆ به همین دلیل تجربه‌ی این عنوان با Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù…‌های نسل هشتمی غیر ممکن است. به استثنای یکی از سکانس‌های تعقیب Ùˆ گریز بازی Ú©Ù‡ از جمله‌ی بهترین Ø§ØªÙØ§Ù‚ات گراÙیکی بازی است، در اکثر مواقع؛ مخصوصا زمانی Ú©Ù‡ دو دنیا را در تصویر داشته باشیم، شاهد Ø§ÙØª ÙØ±ÛŒÙ… Ùˆ ØØªÛŒ کاهش رزولوشن در بازی هستیم. مدیوم در بخش انیمیشن صورت‌‌ها نه تنها در خور نسل نهم نیست بلکه ØØªÛŒ از استاندارهای نسل هشتمی هم پایین تر است. در کنار این موارد اینمیشن راه Ø±ÙØªÙ† در بازی هم به شدت توی ذوق می‌زند. آخرین ایراد مهم بخش گراÙیک در خصوص بارگذاری کند اجسام است. این مورد شاید در نسل های قبلی تا ØØ¯ÛŒ قابل گذشت بود اما به عنوان یک تجربه‌ی نسل نهمی Ùˆ با وجود SSD گناهی نابخشودنی است. برعکس موارد ذکر شده، زمانی Ú©Ù‡ دوربین در Ùواصل دورتری قرار می‌گیرد Ùˆ دید ما از Ù…ØÛŒØ· وسیع‌تر می‌شود Ù¾Ø±ÙØ±Ù…نس بهتری را شاهد هستیم. مدیوم از منظر ÙÙ†ÛŒ ایرادات ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù†ÛŒ دارد اما یکی از برجستگی‌های بصری بازی به تصویر کشیدن دنیای مردگان است. بلوبر تیم با اقتباس از آثار نقاش لهستانی  ، ZdzisÅ‚aw BeksiÅ„ski به هنرمندانه‌ترین Ø´Ú©Ù„ ممکن توانسته دنیای تاریک Ùˆ ترسناکی را به تصویر بکشد. نمونه‌ی خوب، برای توصی٠این هنرنمایی در سکانسی از بازی Ø§ØªÙØ§Ù‚ Ù…ÛŒâ€ŒØ§ÙØªØ¯ Ú©Ù‡ توماس در دنیای موازی یکی از شخصیت‌های بازی غوطه ور است؛ با توجه به این‌که تمرکز بازی در این سکانس روی خشم Ùˆ تاثیرات خشم روی انسان‌هاست، شاهد Ù…ØÛŒØ·ÛŒ مالیخولیایی Ú©Ù‡ عموما با رنگ قرمز تند به تصویر کشیده می‌شود.
بهترین عملکرد بازی در بخش موسیقی Ùˆ طراØÛŒ صدا است. همکاری یامائوکا(خالق موسیقی سری سایلنت هیل)Ùˆ Ø±Ø§ÛŒÚ©ÙˆÙØ³Ú©ÛŒ(Reikowski) Ú©Ù‡ در پروژه‌ی بلر ویچ Ùˆ Layers of Fear 2 ØØ¶ÙˆØ± داشته، به بهترین Ù†ØÙˆ Ø§ØªÙØ§Ù‚ Ù…ÛŒâ€ŒØ§ÙØªØ¯. موسیقی متن Medium به طور ناخوداگاه خاطرات مجموعه ساینت‌هیل را در ذهنتان تداعی می‌کند Ùˆ همین موسیقی متن بازی، ستون اصلی ÙˆØØ´Øª در عنوان Medium است. مثلا زمانی Ú©Ù‡ در Niwa Hotel هستید Ùˆ به گشت Ùˆ گذار در هتل مشغولید، تناوب موسیقی متن بازی، وقوع Ø§ØªÙØ§Ù‚ÛŒ در نزدیکی را به شما نوید می‌دهد Ùˆ با صدای تلÙÙ† هتل  بسیار هوشمندانه Ùˆ به موقع آرامش Ù…ØÛŒØ· را در هم می‌ریزد. تمامی این Ø§ØªÙØ§Ù‚ات بدون ØØ¶ÙˆØ± یک شخصیت ترسناک Ùˆ ØµØ±ÙØ§ به وسیله‌ی موسیقی Ùˆ طراØÛŒ صدا Ø§ØªÙØ§Ù‚ Ù…ÛŒâ€ŒØ§ÙØªØ¯. صداپیشگی شخصیت‌های بازی به ویژه Troy BakerØŒ با وجود Ùیلترهایی Ú©Ù‡ روی صدایش کار شده، خوب است Ùˆ صدای او در طول بازی بارها شما را آزار خواهد داد. در مجموع در بخش موسیقی Ùˆ صداگذاری نه تنها نقصی وجود ندارد بلکه تماما کارگاه آموزش خلق موسیقی در یک بازی ترسناک است Ú©Ù‡ به Ù„Ø·Ù ØØ¶ÙˆØ± آکیرا یامائوکا میسر شده است.
در پایان باید Ú¯ÙØª بازی Medium به عنوان یک تجربه ÛŒ  نسل نهمی بدون نقص نیست اما به لط٠داستان پردازی خوب Ùˆ صداگذاری با Ú©ÛŒÙیت Ùˆ موسیقی شاهکارش، برای آن‌هایی Ú©Ù‡ دلتنگ Silent Hill هستند به شدت توصیه می‌شود. عنوانی Ú©Ù‡ سعی کرده جای خالی این مجموعه دوست داشتنی را به Ø´Ú©Ù„ÛŒ Ù…ØªÙØ§ÙˆØª پر کند.
مطالب پیشنهادی:
- تاریخ عرضه بازی The Medium مشخص شد + تریلر جدید بازی The Medium معرÙÛŒ شد بررسی Ùˆ امتیازات بازی Dawn of Fear بررسی Ùˆ امتیازات بازی Resident Evil 3 بررسی Ùˆ امتیازات بازی Daymare : 1998